Accomodatie
Zijn de woningen gemeubileerd?
De meeste woonruimtes aangeboden door woningcorporaties zijn ongemeubileerd, dus exclusief vloerbedekking, gordijnen, plafondlampen of keukenapparatuur. Meestal moet je alles zelf kopen.
Bij wie kan ik terecht met mijn vragen over huisvesting van de woningcorporaties?
Heb je vragen over de website van Maastricht Housing, neem dan contact met ons op. Heb je inhoudelijke vragen over de advertentie, de corporaties en de huurprijs, neem dan contact op met de corporaties zelf.
Boekingen
Moet ik mij registreren bij Maastricht Housing om een corporatie accomodatie te kunnen boeken?
Alle advertenties op Maastricht Housing zijn zichtbaar voor iedereen. Wil je reageren op een woning? Dan zal je je eerst moeten registrenen. Meteen registreren kun je hier doen.
Welke documenten heb ik nodig om een corporatie kamer te kunnen boeken?
Om een corporatiekamer te kunnen boeken is het van belang dat je een Bewijs van Inschrijving (BvI) uploadt en dat je je bankgegevens doorgeeft. Dit kun je allemaal doen in je 'My Housing' account.
Wat is het verschil tussen een kamer boeken of een kamer reserveren?
Als je een kamer boekt dan krijg je niet de mogelijkheid om de kamer te bezichtigen voordat je akkoord gaat met het huurcontract. Kies je ervoor om de kamer te reserveren heb je eerst nog 48 uur de mogelijkheid om de kamer te bezichtigen voordat je een huurcontract ondertekend.
Ik krijg niet de mogelijkheid om een kamer te boeken via het systeem?
Controleer je persoonlijke gegevens in je 'My Housing' account. Heb je een (voorlopig) bewijs van inschrijving geüpload en heb jij je bankgegevens doorgegeven? Als het antwoord op beide vragen ja is dan zou het mogelijk kunnen zijn dat je misschien al een keer hebt gereageerd op de desbetreffende woning. Zijn deze 3 punten niet van toepassing, neem dan contact met ons op.
Kan ik op meerdere kamers tegelijk reageren?
Je kunt maar op één kamer reageren. Heb je al een kamer gereserveerd en zie jij een andere kamer die je interessanter lijkt en reserveer je die ook? Dan komt je eerste reservering te vervallen. Hou er rekening mee dat je die dus niet meer opnieuw kunt reserveren.
Ik heb nog geen Bewijs van Inschrijving (BvI), kan ik dan wel een kamer boeken?
Aan het begin van het academisch jaar ontvangt iedere student een BvI. Heb jij deze niet ontvangen, kan je deze aanvragen bij de informatiebalie van het Student Service Centrum via: study@maastrichtuniversity.nl.
Wat gebeurt er als ik een kamer boek?
Wanneer je ervoor kiest om een kamer te boeken, dan krijg je meteen het huurcontract te zien en dan kun je deze ondertekenen. Na het ondertekenen ontvang je een bevestigingsmail en wordt er gevraagd de eerste maand huur over te maken. Als de betaling is verwerkt is de woning in principe voor jou en zal de woningcorporatie binnen 48 uur contact met je opnemen voor verdere instructies. Let op: de corporatie doet een laatste check en heeft het recht om de aanvraag af te wijzen als er iets niet klopt.
Wat gebeurt er als ik een kamer reserveer?
Wanneer je ervoor kiest om een kamer te reserveren wordt je meteen doorverwezen naar een aftelscherm en krijg je 48 uur de tijd om de woning te bezichtigen. Binnen deze 48 uur moet je dus een afspraak maken met de huidige bewoner om de woning te bezichtigen en is het ook van belang dat je vervolgens actie onderneemt om de woning te boeken. Doe je dit niet, dan vervalt de reservering en de mogelijkheid om nogmaals te reageren op deze woning.
Wanneer is mijn boeking definitief?
Je boeking is definitief als de betaling binnen is en je een bevestiging hebt ontvangen van de desbetreffende corporatie.
Mijn boeking is afgewezen door de woningcorporatie. Hoe kan dat?
Als je boeking is afgewezen, dan zou dit kunnen zijn omdat je niet het juiste document hebt geüpload. Neem contact op met de woningcorporatie voor verdere informatie.
Ik heb per ongeluk mijn reservering verwijderd, kan ik de woning opnieuw reserveren?
Als je reservering eenmaal is geannuleerd of verwijderd is het niet meer mogelijk nogmaals dezelfde accomodatie te boeken of te reserveren.
Hoe weet ik wanneer er accommodaties online staan?
In je 'My Housing' account heb je de mogelijkheid om een 'zoekprofiel' in te stellen. Hier kun je je wensen doorgeven. Als er een accomodatie online komt die voldoet aan je eisen zal je hierover een email ontvangen, zodat je er als eerste bij kunt zijn. Is je accomodatie al gereserveerd? Je kunt ervoor kiezen om de accomodatie op te slaan onder je favorieten. Zou de accomodatie weer online komen, dan krijg je hier direct een mailtje over.
Ik heb mijn BvI vorig jaar al geüpload, maar toch kan ik niet reageren op een woning. Hoe kan dat?
Tijdens je studies ontvang je elk jaar een nieuw bewijs van inschrijving. Het is dus ook van belang dat dit bewijs van inschrijving actueel is wanneer je wilt reageren op een advertentie.
Praktische zaken
Wat is de minimale huurperiode?
De minimale huurperiode voor een corporatie woning is 1 maand. Voor verdere vragen neem contact op met de desbetreffende woningcorporatie.
Wat is de maximale huurperiode?
Zolang je een student bent bij Zuyd Hogeschool, Maastricht University of de Jan van Eyck Academie en niet ouder bent dan 27 jaar op moment van boeken, kun je blijven huren bij de woningcorporatie.
Heb ik recht op huurtoeslag als ik een woning huur van een woningcorporatie?
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten van de Belastingdienst. Of je hiervoor in aanmerking komt hangt onder andere af van je inkomen en de huurprijs. Veel kamers zijn door de overheid aangewezen voor huurtoeslag. Kijk op www.toeslagen.nl voor meer informatie.
Is er een regeling voor mensen met een fuctiebeperking?
Als je vindt dat je om medische redenen een voorkeursbehandeling moet krijgen bij Maastricht Housing, neem dan contact op met het Disability Support Office van de Universiteit via disability@maastrichtuniversity.nl. Zij zullen na controle van de bewijsstukken contact opnemen met Maastricht Housing. We vragen je om vooraf de inschrijfprocedure te doorlopen en een Maastricht Housing account aan te maken.
Wat is het opzegtermijn voor een corporatiewoning?
Wil je de huurovereenkomst stopzetten moet je contact op nemen met de corporatie, dit gaat niet via Maastricht Housing.
Ik wil iemand voordragen voor mijn kamer. Hoe doe ik dat?
Op het moment dat je de huur opzegt kun je meteen iemand voordragen. De corporaties zullen dan bepalen of deze student geaccepteerd wordt als nieuwe huurder. Maastricht Housing staat buiten dit proces.
Voorwaarden:
- Een voordracht is alleen mogelijk met kamers!
- De persoon die voorgedragen wordt moet een account hebben bij Maastricht Housing en in het bezit zijn van een (voorlopig) Bewijs van Inschrijving (BvI)